CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 3, 2010

Kau Dan Aku..........(5)

Message berbunyi:{Akum..Buat pe?}

Sape pulak yg anta msg ni,xde nama plak tu.. Dalam keadaan mamai dan dgn mata yg masih payah utk dibuka aku cuba mengamati nama yg tertera di skrin..

'Eh! Macam familiar jer no ni.. Kat mana ehh?' Adoii..dtg plak persoalan tgh2 mamai ni.. 'Haa!!! Bukan ke no ni no Amir... Tp knapa xde nama,bukan ke aku dh save ari tu' Bila aku dh btol2 confirm msg tu dr Amir,trus aku belek2 contact list dan cek apa yg x kena... Berkali2 aku tgk bru la aku prasan rupanya no yg aku simpan terlebih satu angka.. Ces!!! Dush3!!! Tumbuk muka sendiri.. Apa nak jadi daa.. Ini kes gelabah pya psl la ni.. Kan dh x pasal2 terlebih amik no fon.. Ishk.. patut la msg aku tak terbalas..Rupanya bkn dia xnk balas,tp x smp pun.. Adoi.. Nak salahkan sape ni?? Bila dh cnfirm msg tu adalah msg dr org yg ditunggu2 sejak seminggu lalu,hati aku berbunga2 siap kembang mekar dan mewangi lagi.. Ceh!! Lebih2 plak.. Tp knapa plak hati aku nak berbunga2 dan gementar semacam jek... Apa kejadahnya.. Ah!! abaikan je lah.. Kang reply kang dikata terhegeh2 plak... Cit!! xpsl2 nk jual mahal plak kan?? Aku pn letakkan balik fon tu di bwh bantal dan konon2 nk sambg tido.. Tp semuanya sandiwara belaka.. Hakikatnya aku dh tersengih2 gembira dan dalam hati agak gelihati dgn gelagat sendiri.. Hiks..gedik! Sape ckp tu?? Mmm aku lah sape lagi.. Eh!! xbleh jadi.. X smp 5 minit aku amik balik fon tu dan sambil tersengih2 aku ulang baca msg tadi berkali2..mcm la pnjg benar ayatnya.. Dalam kepala otak aku berkira2 apa nk reply ni... Idea3!!...Haaa!!

{W'salam.. Sori lmbt rply,xprsan msg... xde buat pe,lepak kt umh je..}

Ceh!! Sempat lagi nk auta kan.. Ckp je la,sebenarnya saya hntr msg ni dlm kegedikan yg amat... keh3!! Rasa nak meloncat pn ade time tu.. xtau la nape aku jd camtu tp sesungguhnya perasaan ini amat berlainan sekali dari hari2 sebelumnya.. Tengah melayan perasaan yg bermacam2 rasa tu,tiba fon aku berbunyi menandakan ada msg masuk..Hik3.. Dengan pantas aku membukanya sbb xsbr2 nk tgk apa kandungannya..

{Ow..igt buat ape tadi.. Gee free x?}

Alamak,alamak,alamak!!! Knp ni?? Knp dia tya aku free ke x ni? Aduhhh..Gelabah beb.. Lain macam je ni.. Apa nk jwb ni? Silap langkah boleh membawa padah.. Fuhh!! karang jgn x karang..

{Mmm nape ek?? Amir baru blik keja ke?} Tyaku buat2 xphm apa mksudnya.. Ye la! Xkan aku nk jwb..Iye..Gee free..nape,Amir nk ajak kuar ke kan??? Hahahaha.. Sekejap je msg masuk lgi..

{Amir cuti ari ni,saja amik cuti berehat kt umh.. Ingat nk ajak Gee kuar,sja mkn2.}

Dah sah... Aduhhh... Apa nk jawab ni?? Serba salah btol makcik.. Tp dlm hati melonjak kegembiraan dgn pelawaan tu,tp xkan aku nk setuju kot.. Tgk jam skarang dah pukul 6.. Ishk... Apa aku nk ckp dgn Kak Long? Xpernah2 aku kuar malam2 tetiba mlm ni nk kuar malam plak.. Camana ni? Nk tolak takut kecik ati plak.. Hmmm...

{Hah.. Bila tu?} Tanyaku penuh berdiplomasi,saja nk melengah2kan jawapan dan utk cuba menjaga atinya.. Aku rasa itu adalah jawapan yg terbaik.... Jawapan yg tidak memberi jawapan kepada soalan yg ditanya.. hehe

{Malam ni,tu pn kalau Gee free la..} Msg drnya yg baru je masuk seolah2 faham akan maksud tersiratku.. Kerana ingin menjaga hatinya,aku membalas dgn cara baik..

{Amir.. Sory sgt2.. Gee x biasa keluar malam la.. Lgpun Gee duduk dgn kakak ipar, takut apa plak dia kata nanti.. Sori ehh..Lain kali k} Ku kira itu jawapan yg paling baik dan bernas dr aku.. Walaupun aku tahu dia kecewa,dan aku juga sedikit hampa,tp aku ttp memilih utk tidak terlalu terburu2 dlm membuat keputusan.. Apa aku nk ckp ngn Kak Long nanti kalu tiba2 aku kuar bilik ckp nk kuar.. Selalunya xpnh nk kuar mlm sorg2...Ishk..baik xpyh tempah risiko..

{Ow ye ke? Xpe Amir faham.. Lain kali lah} Msg Amir seterusnya buat aku x sng duduk.. Dia berkecil hati ke? Macam mana ni?? Apa aku nk jwb ehh?

{Mmm besok Amir free x? Kalu free bleh mkn tghri kt umh} Alamak!! Terlepas plak.. Nk ajak dia mkn kt umh?? Aduh.. dh terlepas cane nk tarik balik.. Mtk2 la dia keberatan dan menolak ajakan aku ni.. Pya lah nk mnjaga ati last2 aku blik yg terkena..

{Mmm ye ke? Boleh jgk..Amir pn cuti lagi besok} Dush3!! Kang dh kena.. Aduh..Dia ni mmg cuti ke saja nk smbung cuti ni? Alamak.. Tp nk xnk aku kna teruskan jugak.. Xkan nk kata xjadi plak kan.. Xpelah..bukan aku sorg2 je pn kt umh ni,Ijah ada...

{Mmm kalu camtu kita jmpa besok la} Kataku mengakhiri perbualan.. Dalam ati sudah mula berdebar2 utk menempuh hari esok..

{OK} Jawab Amir ringkas.. Aku meletakkan kembali hfon dan mula bgn utk ke bilik air.. Hari dh semakin gelap,tp sbb terleka dgn SMS,aku terlupa sekejap yg aku belum Solat Asar..

Usai mandi dan solat,aku keluar bilik utk ke dapur.. Nak tengok kalau ada pape yg boleh dimakan.. Xde sorang pn kt luar.. Dalam bilik masing2 kot.. Bukak peti ais,xde yg menarik,belek2 dalam kabinet pn xde pape yg menarik.. Sejuk2 mcm ni,kalu ada goreng pisang kan best.. Uhh angan2 je lah.. Nak kuar malas plak dh dekat nk maghrib ni.. Aku melangkah keluar ke ruang tamu dan melabuhkan punggung di sofa sambil mencapai remote utk membuka tv.. Sebenarnya tumpuanku bukan pada tv yg terpasang di depan,tp fikiranku jauh menerawang ke dunia lain.. Tp xsempat aku nk mengelamun jauh,Ijah kuar dari bilik dan duduk di sofa sebelahku..

"Tidur ke? Tanya Ijah sebaik melabuhkan punggung

"Mmm tido.. Tido mati.. Sedar2 dh lewat dah.. Jah pn tido ke?" Jawabku pada Ijah diakhiri semula dgn soalan

"Xlah..Saja lepak2 dlm bilik" Jawabnya ringkas

"Ow.. Kak Long tido ke?" Tanyaku bila xnampak kelibat kakak iparku..

" Ye kot.. Adam tido kot, Kak Long join skali" Jawab Ijah sambil mengambil remote utk menukar chanel tv..

"Jah! Besok ade org nk dtg mkn tghri di rumah.." Kataku pada Ijah memulakan perbualan dgn topik yg agak menarik..hehe

"Hahh!! Sape?" Tanya Ijah agak terkejut dan xsabar nk tahu sape gerangan yg dimaksudkan..

"Kawan Gee.. Org kg jgk. Baru jumpa kt sni.. Ktrg jumpa msa Gee pegi Sunway ari tu.. Mula2 dia ajak kuar mlm ni.. Tp Gee takut la.. Tu yang x sengaja ter ajak dia dtg umh.. Siap mkn tghri kt umh lagi" Jelasku panjang lebar pada Ijah..

"Kak Long tau ke?" Tanya Ijah seolah2 berbisik padaku.

"X la... Ok ke ek? Risau jgk" Kataku pada Ijah.. Menanti respon darinya agak menggusarkan aku..

"Nape plak.. Ajak je la.. Org kan ada.. Pastu Gee nk masak ke? hehe" Jawapan Ijah betul2 melegakan aku.. Risau jugak dibuatnya Ijah ckp dia besok ada hal nk ke mana2 ke,ade keja nk buat kt luar ke pape ke.. X ke naya aku kt umh sorg2 nk bwk balik tetamu...Lelaki plak tu.. Ishk!! Lega..

"Mmm Gee masak la.. Tp xtau nk msk pe..Xpe..masak je la mana yg senang" Dalam ati terpikir jgk nk msk apa nnt.. Xkan nk goreng telur dadar n kuah kicap kot.. Dah la brg2 xde lagi.. Besok baru nk beli.. Aduhh kelam kabut btol....

Malamnya..Aku lgsg xde mood nk tgk tv.. Kepala aku asyik memikirkan hari esok yg bakal menjelma.. Berdebar melebihkan bakal pengantin plak.. Xtau la knapa.. Mungkin sbb dah lama aku x mengalami situasi mcm ni kot.. Debaran ni aku alami msa aku form 5 dulu.. Saat dimana first date aku dan ex aku.. Pastu xde lagi dh nk berdebar2.. Tp knp aku nk berdebar? Special sgt ke pertemuan hanya sekadar utk mkn tghari bersama? Tgh kepala aku kalut memikirkan tentang dia,tiba2 hfon ku berbunyi menandakan ada message yg masuk.. Aku lantas mencapai hfon di sebelah dan membukanya..

{Hai Gee... Watpe?} Msg dr Amir... Haaiii... Dia pn tgh berdebar2 menanti hari esok ke? kih3... memandai je aku ni..

{Hai..xde watpe..saja mengelamun..Amir wat pe} Tanyaku semula membalas msgnya..


{Hai mengelamun igt sape? Amir tgh boring kt rmh ni.. Ye la,ajak org kuar..org plak x sudi..} Amir membalas msgku dgn byi yg agk menggetarkanku.. Dia bergurau kot...


{Eh.. Apa plak ckp camtu,kan Gee dh setuju nk jmp bsk} Kataku seolah2 cuba memujuk..


{Mmm xsbr2 Amir nk tggu bsk} Ishk..berani btol dia ni.. Buatnya aku ni awek org,xke saja cari penyakit.. Tp mgkin dia dpt agak yg aku ni xde bf kot.. Ye la,aku ni x cantik,sape la yg nk pandang kan... huk3.. Ceh!! tetiba emosi plak..

{Hehe..Ye lah tu.. Amir suka mkn pe? Besok bleh Gee masak} Tanyaku saja nak dijadikan modal perbualan SMS kami..

{Hah?? Ye ke Gee nk masak? Bukan nk beli kt kedai ke?} Tya nya seolah2 nk serkap jarang aku..

{Iye la.. Gee masak la.. Tp yg simple2 je la.. Gee bkn pndai sgt masak pn} Dalam ati berkira2 apa aku nk masak besok ni.. Buatnya xsdp..Hampeh! Buat malu je.. Tp,Kalau aku beli kt kedai pn bknnnya dia tahu pn..kih3..

{Xpe..Amir xkisah pape pn.. Dh org nk masak,Amir terima je} Ececeh macho la konon.. Kui3.. Jahat sggh makcik..

{Mmm ok,jmp bsk..Gud nite Amir} Kataku mengakhiri perbualan bila tgk jam dh pukul 11 lebih..

{Ok.. Gud nite...} Jawab Amir ringkas.. Selepas tu aku terus bgn ke bilik air dan berwudhuk utk solat Isyak.. Aduhh dh lewat ni,dah la bsk ada gotong royong di sekolah.. Semua guru dibahagikan dalam kumpulan masing2 dan diagih2kan tugasan yg nak dibuat.. Grup aku kna part cantikkan kawasan taman dkt kantin dan cat mural di satu bahagian bangunan sekolah... Aduh... Selesai je solat,aku terus tanpa membuang masa menutup lampu dan berbaring utk melelapkan mata.. Tp,sekejapan dtgla mcm2 filem dlm kpala otak aku ni... Aduh...Sshhh!!! Abaikan...Tido!!

Keesokan harinya,rutin harian tidak seperti biasa bila pd hari itu semua pelajar dibenarkan berpakaian sukan untuk aktiviti gotong-royong bersama guru2... Sebelum memulakan aktiviti,perhimpunan diadakan utk pembahagian tugas dan murid2 diagihkan bersama guru yg menyelia.. Grup aku bersama2 murid2 thn 6 dan tahun 2.. Bila dh settle sume tugasan membersihkan kawasan kantin dan berehat sekejap utk minum pagi,grup aku bergegas ke tingkat 2 bangunan blok B utk menyiapkan pertandingan mewarna mural.. Aduh.. ade bakat ke?? Alamak!! Pertandingan?? Baru ku tahu rupa2nya tugasan ni akan diadili oleh Guru Besar sekolah.. Tp,baru separuh jalan memulakan kerja sbg buruh binaan,hfon yg xlekang dr aku berbunyi menandakan ada msg masuk.. Dup dap dup dap!! Apakah!!!!

{Hai..Sori ganggu.. Gee kt kelas ke?} Seperti yg disangka2,msg tu adalah dari org yg ditunggu2..

Apalagi,stop la kjap keja kan,dan seharusnya membalas msg yg diterima.

{Hai.. xde lah.. Hari ni ada gotong royong.. Ni Gee tgh mengecat bangunan ni..Sub kntrak..Hehe} Ceh!! sempat lagi loyar buruk kan.. Tp sebetulnya tumpuan aku bukan lagi dinding tu,tp dh jadi langau yg bebas berterbangan.. Nasib baik grup yg aku dpt sume yg jenis sempoi.. Ganyang pya ganyang kerja kitrg hampir siap dan ktrg dimaklumkan masa yg tggl ada lagi 10 minit.. Laaa catat masa ker.., Ishk!! Tp xsmp pun 5 mnt slps tu sume keja settle.. Smpat lgi ktrng turunkan initial kt tepi2 menandakan mural yg cantik giloss tu adalah hasil kerja tgn kitorg ber4...Ngeh3... Tp jgn terkejut selepas selesai dibuat penilaian,mural kitrg mendapat tempat ke2...Yeeeehaaa!!! Ok la tu...

Alamak..Baru teringat,ada msg yg belum dibaca.. Ye lah..Xsempat nk bukak...


{Hai...cat bangunan? Biar betul} Kata Amir seolah2 terkejut

{Ai.. Sory lmbt reply... Sume dh settle.. Cane? Jadi ke ari ni nk dtg?} Tyaku direct to the point.. Lagipun waktu persekolahan tggl lagi 2jam.. Kalu jadi,terus ngn agendaku,kalu xjadi ok la..bleh trus balik rmh...

{Mmm jadi.. Amir baru nk tya.. Igt Gee yg sbuk..} Nada Amir seolah2 dia terasa menggangguku mungkin..

{Eh.. Xde lah.. Gee xkisah..Ok je} Jawabku ringkas..

{Mmm Gee balik sekolah pukul berapa?} Tanya Amir bila dpt green lite dr aku..

{Pukul 1 Gee kuar la..} Ringkas jgk jwpan aku

{Ow.. Kalu mcm tu nnt Amir jemput Gee di sekolah pukul 1 nanti} Kata Amir

{Eh.. xpe,Gee bwk keta.. Mcm ni, nnt pukul 1 Amir tggu je Gee dkt Giant 18.. Gee nk sggh situ jap beli barang.. Nanti kita jumpa kat situ} Kataku memberi penjelasan.. Mungkin Amir igt aku dtg sekolah dgn bas kot..

{Ow..ok.. Nanti Amir tggu kat situ} Kata Amir ringkas dan aku terus diam tanpa membalas msgnya semula.. Dalam hati mengira2 brg2 yg nak dibeli.. Hajat di hati nk msk tomyam dan dgg masak kicap jer.. Ok la tu.. Sebelum ke sekolah pagi tadi aku cek dlm peti ais ada aym dan dgg... Elok la tu.. Nak masak lebih2 bknnya sempat.. Maunya pukul 4 ptg pn xbleh nk makan lagi..

Tamat saja waktu persekolahan,aku terus bergegas menuju ke Giant Seksyen 18.. Xsmp 5 minit aku dh sampai sbb jarak antara sekolah dan pasaraya Giant hya lebih kurang 500 meter saja.. Masuk je ke dalam,aku terus mencapai mana yg patut dan terus ke kaunter utk membayar.. Masa tgh tggu turn,hfon aku yg mmg dipgg ditangan berbunyi.. Aku terus membuka msg yg diterima..

{Amir dh smp Giant.. Gee dh kuar ke?} Tanya Amir ringkas

{Gee dh siap beli brg pun.. Jap2..Tgh nk byr ni jap lg Gee kuar} Selesai je,aku terus bergegas keluar dan melilau mencari kelibat Amir kalau2 dia ada kt depan tu.. Aduhh malasnya nk ber SMS,tp nk call... Belum sempat aku buat pape,aku ternampak kelibat Amir menuju ke arahku dgn berjeans biru dan berkemeja casual putih... Wahh!! hensemnya... Ceh!! sempat lagi tuh! Aku pn turut sama melangkah mendekatinya..

"Amir parking katne?" Tanyaku sebaik saja Amir betul2 berada dpn aku..

"Tu... Kat situ je" Kata Amir menunjukkan ke arah deretan kereta yg terparkir di situ.. Entah mana satu pn aku xtahu..

"Mmm ok2... Amir follow Gee ekk.. Kta pn dh lewat ni,nak balik masak lagi" Kataku bila jam dah hampir pukul 2 ptg.. Amir hanya mengangguk2 kan kepala dan kembali ke kereta.. Aku melihat dia menuju ke kereta Proton Satria tidak jauh dari situ,dan selepas menganggukkan kepala aku terus masuk ke keretaku dan keluar menuju ke rumah.. Sesekali aku melihat melalui rear mirror bagi memastikan Amir mengekori belakangku.. Smp je di rumah,aku mengajak Amir naik dan mempelawanya duduk sambil menghulurkan remote Astro kepadanya.. Aku terus bergegas ke dapur utk memasak dan setelah dikeluarkan semua brg yg dibeli baru lah aku perasan,aku terlupa membeli serai dan perencah tomyam... Aduhh!! mcmna nk masak tomyam ni!! Spoil btol lahh... Haa.... Ijah!! Dalam kepala terus terfikir nk mtk tolong Ijah ke kedai kt bawah.. Hish.. Bila dh kelam kabut camni a jadinya.. Mula la gelabah xmenentu.. Nasib baik Ijah sudi menghulurkan bantuan utk ke kedai.. Huhh!! Lega..

Ok,sume settle,aku mtk diri utk mandi dan solat Zohor..Lepas tu ktrg makan sama2.. Apa rasanya aku pn xtahu...

"Mmm sedap! Favourite Amir ni" Kata Amir memuji sebaik merasa masakanku.. Ececeh...Tiba2 favourite kan.. Rasanya time2 mcm ni,hidanglah ikan masin dgn budu pn,ttp akan dikatakan favourite kan.. Ye la..nk jaga ati pya psl n nak dijadikan modal bersembang... Ngeh3!..

"Iye la tu..." Kataku malu2 dgn pujian yg entahkan ikhlas entahkan tidak tu..huhu


"Btol la,sedap.. Pandai Gee masak" Katanya lagi


"Haa kalau sedap tambah la lagi,makan byk2" Kataku nk menguji.. Tp ditolaknya dengan baik,sbb katanya nasi yg aku bubuh dah cukup banyak dan cukup utk mengenyangkan.. Yo lah tu!


Selesai makan kitorang lepak2 dan bersembang kosong sambil menonton tv saja.. Aku menoleh sekilas jam di dinding dah hampir pukul 4 ptg..

"Jom kuar ronda2.." Kata Amir dgn x semena2.. Agak terkejut dgn pelawaan itu,tp terasa serba salah utk menolaknya..

"Mmm nk kemana" Tanyaku

"Saja pusing2.. Jom" Ajak Amir lagi

"Mmm ok lah.. Gee siap jap eh" Kataku lalu berlalu ke bilik.. Dalam hati tuhan je la yg tahu betapa risau dan gementarnya aku.. Kemana lah dia nk bwk aku... Dalam 10 minit,aku kuar bilik dan kitorang beredar meninggalkan kuarters menuju ke destinasi yg tidak kuketahui... Jeng3!! Selepas lebih setengah jam kereta menyusur dan melepasi sempadan Shah Alam,aku dpt mengagak yg Amir sedang menuju ke IOI Mall Puchong.. Kalu x nk kemana lagi,xkan nk ke KL kot.. Tekaanku tepat apabila kereta membelok masuk dan terus menuju ke tempat parking lot di tepi sebelah luar mall tersebut.. Aduh.. segannya nak berjalan dgn dia ni.. Mesti aku nampak mcm batu je... Ishk..

"Amir xmalu ke kuar berdua dgn Gee ni?" Tanyaku spontan sebaik saja kami kuar dari kereta sambil berjalan beriringan di sebelahnya.

"Eh!! Apa nk malu pulak.. Amir suka lagi ada" Kata Amir memintas pertanyaanku..

"Ye lah..mana lah tau kot2 ade org marah ke nanti..Lagipun xtakut ke apa kata kwn2 nanti.. Dgn pompuan kampung mana lah si Amir ni kuar" Kataku seolah2 merendah diri..

"X delah.. xde sapa yg nk marah pun..Amir single.. Xtau la kot Gee yg ada org nk marah kuar dgn Amir" Katanya memulangkan serkap jarang padaku.. Ceh!! Baru nak pikir psl aku,sebelum ni xpnh tya pun aku ni ada bf ke xde ke.. Main ajak je kuar.. Huhhh...

"Sapa la nk marah kita.. Xde org nak pun kat kita" Kataku masih lagi merendah diri.. Aku semakin selesa dgn keadaan kami dan sekejap je kami dh dapat membiasakan diri dan masing2 rancak bersembang pasal diri masing2.. Tp aku hanya menurut saja langkah yg dibawa Amir tanpa mengetahui tempat mana yg ditujunya.. X plak aku nk bertanya ke mana dia nk bwk aku.. Xkan nk makan lagi kot.. Tiba2 aku terpandang Golden Screen Cinemas dan nampaknya Amir masih seperti biasa dan mneruskan langkahnya dan menuju ke situ.. Tahulah aku bahawa dia nk bwk aku tgk wayang rupanya.. Aduhh..macamana ni.. Nak tgk wayang?? Dah la aku pakai short sleeve,x bwk jaket plak tu.. Aku dh mula terbayang kesejukan kt dlm tu...

"Jom!!" Kata Amir sebaik saja selesai membeli tiket.. Orang xramai pun,xperlu nak beratur.. Ye lah..week day kan..Sapa lah nk dtg tgk wayang nak2 office hour lagi.. Aku hanya membontoti Amir yg menuju ke kaunter makanan dan membeli popcorn dan air..

"Show lagi 15 minit.. Kita duduk kt sana dulu" Kata Amir sambil melangkah ke tempat duduk yg dimaksudkan.. Aku sekali lagi hanya membontoti dan mengikut saja melabuhkan punggung di situ.

"Nah.." Amir menyua 2 keping tiket kepadaku.. 'CINTA LUAR BIASA'.. Wah!! Menarik jugak.. Memang aku berniat nk tgk cerita ni,hajat di hati nak ajak Nora bila ada kelapangan di hujung minggu.. Tp tiba2 dapat tgk plak citer ni.. Dgn AMir lak tuh.. Hik3..

"Ow.. Mesti best" Kataku ringkas

"Gee ok ke? Ke xsuka filem melayu" Kata Amir seolah mendugaku..

"Eh! Tak lah.. Gee suka,citer lawak,nk2 ade Saiful Apek" Kataku membalas kata2 Amir.. Sambil2 menunggu utk masuk ke pawagam kitorang mengunyah popcorn yg dibeli sambil bersembang2 ttg famili masing2 dan org2 kampung... Huhu lawak kan sembang ttg org sekampung.. Yelah,org sekampung lah katakan.. Kalu x mati kutu aku dibuatnya..


"Keta Putra tu Gee yg punya ke?" Tanya Amir tiba2 sebaik saja perbualan ktrg berkisar ttg bagaimana aku boleh mengajar di Sek Keb Seksyen 18..

"Eh.. Tak lah.. Keta Abang Sham,abang Gee yg sulung. Dia xde kt sini,skarang kt Ipoh ada kursus. Dia balik tiap2 minggu,so keta dia tinggalkan kt rmh Gee yg pakai. Tiap2 hari anta n amik kakak ipar yg keja kat PPD Seksyen 19" Terangku panjang lebar.

"Ow.. Amir ingat Gee yg punya.. Mmg nk tabik la" Kata Amir selepas mendengar penjelasanku

"Uish..xde lah,mana lah Gee mampu,xde kerja ttp lagi.. Tp keta Gee sendiri nak sampai minggu dpn.. Mak ngn ayah akan hantar. Keta kecik je. Gee beli keta Kancil" Kataku lagi memberi penerangan tanpa ditanya-tanya.. huhu..

"Ow..ye ke? Ok la tuh.. Kecik pn keta jgk,sng nk bergerak.. Eh! Jom" Pintas Amir spontan dan terus bangun sebaik saja melihat 2,3pasangan menuju ke entrance utk masuk ke pawagam.. Aku pn bangun membontoti sambil memegang popcorn yg dibeli tadi..

Setelah hampir 2jam membekukan diri dek kesejukan dalam panggung,kami pun kuar lah dgn selamatnya.. Best gak citer tadi.. Walaupun dalam keadaan yg ala2 malu2 gitu,tp aku dgn jayanya meng'concerntrate' pd cerita yg ditayangkan.. Ktrg tgk wayang ok,bukan buat wayang.. Tgk2 jam,dh pukul 7 lebih.. Alamak!! Camane ni.. Ptg td sebelum keluar aku dh siap2 pesan dkt Ijah supaya bgtau Kak Long aku kuar dgn kawan.. Tp dalam hati kecut jgk.. Kuar je dari Panggung,ktrg xde melencong atau berjalan2 window shopping lagi terus berjalan menuju ke kereta.. Tp tba2 tgk Amir tersengih2 kt seseorang.. Alamak! Member dia ke? Betul la tu bila diorg pn semakin menghampiri dan terus menegur Amir sambil tersengih2... Gelakkan aku la tu.. Mesti kawan satu tempat kerja da ni.. Selepas Amir memperkenalkan aku pd kawannya n awek yg dibawa bersama,sembang sepatah 2 kata,kitorang pn terus berlalu..


Tp,bila sampai je di Shah Alam nampaknya destinasi Amir bukan ke rumahku,tp ke tempat lain. Mana lagi dia nk bwk aku ni?


"Kita nk pegi mana ni Mir" Tanyaku bila Amir mengambil arah ke kanan sebaik smp di round about seksyen 18..

"Dataran..Gee ok ke?" Tanyanya sambil terus memandu tenang.. Walaupun dalam hati agak keberatan,apa aku boleh buat..


"Ow.." Luahku membantah tidak,bersetuju pn tidak...


Sampai je ktrg dkt dataran sebelah bawah,xramai orang yg ada kt situ.. Ye lah,bukan malam minggu pun kan.. Selepas parking kereta,kitorang menuju ke stage dan hanya duduk bersembang di situ... Bersembang lagi. Dh ketandusan topik apa lagi yg nak dibualkan.. Aku hanya diam memerhatikan kenderaan yg lalu lalang di hadapan sambil sekali sekala berbual jika terlintas apa2 topik yg menarik.. X menarik pn layan je lah,xkan nk diam mcm org bisu je kan.. Xsmp setengah jam kitrg di situ,tiba2 datang sebuah motor Suzuki Panther 150 dgn agak laju dan berhenti dgn mengejut betol2 depan tempat kitorang duduk.. Terkejut beruk aku.. 'Sapa plak ni?'




Bersambung..........

0 comments: